۳۰ دی ۱۴۰۰، ۱۸:۳۱

پیشنهاد یک کارگردان تئاتر به مسئولان:

آثار هنری را باید درجه بندی کرد/سیاستگذاری های هنری قابل نقد است

آثار هنری را باید درجه بندی کرد/سیاستگذاری های هنری قابل نقد است

اصفهان- کارگردان تئاتر گفت: به مسئولان فرهنگ و هنر پیشنهاد می‌کنم به آثار هنری از لحاظ بلیط و اجرا درجه بدهند تا عیار آن مشخص شود و زحمت هنرمندان نیز به هدر نرود.

به گزارش خبرنگار مهر، امید نیاز بعد از ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در زمانه حاضر در جایی تلاش می‌کنیم که زیرساخت‌های لازم وجود ندارد. معتقدم اندیشه مدام در حال زایش است و به قول فیلسوف فریدر، فکر تولید اندیشه نیست، دریافت اندیشه است.

وی با بیان اینکه قدردان پیشینیان هستیم و برای آیندگان احترام قائلیم، ادامه داد: قیاس تئاتر الان با گذشته اشتباه است و شخصاً در حال تلاش نمایش اثر خوب هستم.

نویسنده و کارگردان نمایش «گربه شور»، تصریح کرد: پرداختن به برخی مسائل زیستی برای آدم‌ها را ضرورت ساخت این نمایش می‌دانم و این نمایش با چهار کارکتر اصلی در ژانر کمدی انتقادی است.

وی افزود: شرایط مناسب و مهیا برای تئاتر ساختن نیست، زیرا آثار طبقه بندی نمی‌شود که به طور مثال چه آثار در زمینه‌های نمایش و موسیقی و … قرار بگیرد و بستر لازم فراهم نیست.

نیاز تاکید کرد: شرایط اصلاً خوب نیست و منظور تنها شرایط اقتصادی نیست بلکه آزادی اندیشه وجود ندارد و به قول هگل زمانی هنرمند می‌تواند اثر هنری را خلق کند، که آزادی داشته باشد، اما من باید در زمان نوشتن سناریو به این فکر باشم که چگونه بنویسم که مجوز بگیرم.

وی با بیان اینکه احساس می‌کنم به ۶۰ الی ۷۰ درصد چیزی که می‌خواستم، رسیدیم، افزود: به مسئولان فرهنگ و هنر پیشنهاد می‌کنم به آثار هنری از لحاظ بلیط و اجرا درجه بدهند تا عیار آن مشخص شود و زحمت هنرمندان نیز به هدر نرود.

نویسنده و کارگردان نمایش گربه شور ادامه داد: به سیاست گذاری‌های آثار هنری از لحاظ نقد دارم، زیرا مولکول طوایفی عمل می‌کند و حوزه هنری ساز خود را می‌زند، سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری ساز خود را می‌زند و هنرمندان گیج شده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: مخاطب به عنوان یکی از اضلاع این مثلث، نمی‌تواند به یک مسیر راهبردی برسد، زیرا هرکه بیشتر تبلیغ کند کارش بهتر است و این درد است.

تئاتر به رسمیت شناخته نشده است

علی ربیعی، تهیه کننده نمایش گربه شور در ادامه این نشست اظهار داشت: این نمایش از مهرماه سال ۹۸ کلید خورد که متأسفانه به علت شیوع کرونا، سه مرتبه تا قراداد با سالن و بازبینی و تبلیغات پیش رفت، اما اجازه اجرا نگرفت.

وی افزود: ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده و خواهد شد، اما هیچ مرجع هنری، از جمله اداره ارشاد و حوزه هنری و شهرداری، جایگاه تهیه کننده را به رسمیت نمی‌شناسد.

تهیه کننده این نمایش ادامه داد: با این هزینه می‌توانستیم یک تله فیلم بسازیم اما این نمایش از ابتدا با انتخاب بازیگر، دکور و صحنه نگاه تخصصی داشته است.

وی با بیان اینکه متأسفانه بخش خصوصی و ارگان‌ها از نمایش‌ها حمایت نمی‌کنند، افزود: از آنجایی که تئاتر به رسمیت شناخته نمی‌شود، حوزه هنری، ارشاد و شهرداری، تئاتر را از هر نوع حمایتی دریغ کردند.

ربیعی تصریح کرد: امید نیاز، کارگردان و نویسنده، اسماعیل موحدی، حسن جویره، جواد مدنی، ابراهیم کریمی و لیلا شریفی بازیگران این نمایش هستند و افتتاحیه این نمایش که با حضور استاد احمد علی میانداب است، اول بهمن ماه ساعت هفت شب داخل سالن اصلی فرشچیان برگزار می‌شود.

صادقانه، همه اتفاقات جامعه را نقد می‌کنیم

حسن جویره بازیگر نمایش گربه شور تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و سیاست گذاری برخورد با گروه نمایشی، کار کردن در اصفهان دشوار است اما بعد از مدت‌ها، امید نیاز نمایشنامه‌ای را به نام گربه شور نوشته تا پس از شیوع کرونا در این نمایش بازی کنم.

وی افزود :۲۷ نیرو در این نمایش حضور دارند تا برای تماشاگر مشکل پسند اصفهانی، تئاتر اجرا کنند، خنداندن مخاطب اصفهانی سخت است، مگر آنکه اصولی کار شود.

بازیگر این نمایش تصریح کرد: در نمایش گربه شور چهار شخصیت وجود دارد که در مرده شور خانه کار می‌کنند و هر کدام دغدغه‌های خود را دارند. به قول هنریکسه نویسنده بزرگ، هنر اگر از انتقاد بالاتر نرود، به درد نمی‌خورد، که ما صادقانه شخصیت‌های روی صحنه، همه چیز جامعه را انتقاد می‌کنیم.

وی افزود: آدم‌های جامعه در کنار ما جزئی از ما هستند، به عنوان بازیگر صحنه تمام اندوخته‌های تجربه، دانش و تحصیلات خود را در اختیار تماشاگری قرار می‌دهیم که سخاوتمندانه بلیط خریده و متفکرانه تئاتر را می‌بیند و عاشقانه از آن حرف می‌زند.

تئاتر و سینما هم زمان وارد ایران شدند

اسماعیل موحدی، بازیگر نمایش گربه شور اظهار داشت: رسانه قدرتمندی مانند تئاتر مهجور مانده، زیرا در غرب تئاتر از ۲۵۰۰ سال پیش تئاتر و نمایشنامه نویسی داشتند و بعد از آن سینما وارد شد اما در ایران تئاتر و سینما همزمان وارد شدند.

وی افزود: تا قبل از کرونا تئاتر در حال شکل گرفتن بود و مردم در حال آشتی با تئاتر بودند، زیرا تئاتر چند شاخصه دارد که از دیگر هنرها متمایزش می‌کند. شاخصه‌های تئاتر شامل انسانی‌ترین هنرها است اما در فیلم اینگونه نیست، رویارویی تماشاگر با هنرمند تنها در تئاتر رخ می‌دهد.

بازیگر نمایش گربه شور تصریح کرد: اگر محصولی درستی تولید کنیم و به کمک سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر به گوش مخاطب برسد، که تئاتر برگزار می‌شود، زیرا بسیاری از مردم نمی‌دانند تئاتر برپا می‌شود.

وی افزود: بعد از آنکه مردم از تئاترها استقبال کردند، سلیقه خود را بشناسند و در جاهای مختلف تئاتر مخصوص داشته باشیم و مخاطب برا ساس سلیقه خود انتخاب کند.

موحدی اضافه کرد: زمانی که به دنبال مجوز هستیم هیچ تفاوتی میان من و دانشجویانم نیست، زیرا سالن‌هایی را به دانشجویان اختصاص داده نشده، در حالی که دانشجویان و فارغ‌التحصیلان باید از سالن‌های کوچک شروع کنند تا به سالن‌های بزرگ برسند.

کد خبر 5404863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha